B2B online marketing: it’s all about the content

De online marketing voor B2B hobbelt nog een beetje achter B2C aan. Bedrijven met andere bedrijven als klant realiseren zich nog onvoldoende dat het aankoopproces steeds meer online plaatsvindt.

Uit onderzoek blijkt dat 70% van de aankoopprocessen bij B2B bedrijven beginnen met een generieke online zoekopdracht. Dat is een belangrijke kans als leverancier om te laten zien wat je kunt betekenen.

Een voorbeeld van een B2B klantreis

Een klantentraject in B2B verloopt doorgaans in de volgende stappen. Een bedrijf heeft een bepaalde doelstelling, ziet intern een probleem of ontdekt een gat in de markt. Dan wordt er gezocht naar informatie en inspiratie op websites en blogs. Het bedrijf maakt aan de hand van deze online informatie een lijst van leveranciers op. Deze selectie kan uiteindelijk tot een aankoopbeslissing leiden.

Duik empathisch in de wereld van je klant

De allereerste stap is in de huid kruipen van een prospect. Probeer jouw doelgroep zo goed mogelijk te begrijpen en geef de beslissers een gezicht.

Daarna beginnen pas de online marketing activiteiten

Wat zijn bijvoorbeeld de zoekwoorden die je doelgroep gebruikt? Hoe en waar gaan ze op zoek naar informatie. Kortom, welke content moet je maken om je doelgroep te triggeren. Via Google Search, social media en e-mail campagnes leid je je doelgroep naar de juiste content. Hoe beter die content past bij je prospect, hoe meer kans je maakt om gevraagd te worden.

Vertrouwen moet je verdienen

Het doel van online communicatie is het opbouwen van een goede relatie, vertrouwen en goodwill. En dat doe je niet met puur commerciële informatie maar met het delen van expertise en kennis. Door het aanbieden van de juiste content werk je langzaam toe naar je product of dienst.

Het in beeld brengen van de juiste doelgroep en het opmaken van passende content is vergt veel tijd en energie. Het resultaat ervan geeft je des te meer voldoening.

Ik heb een vraag: “Heb ik jou getriggerd?”

Voel je je aangesproken door mijn artikel en heb je vragen? Wel, je mag mij ALTIJD contacteren voor een vraag. Ik heb een gaatje in mijn agenda vrijgehouden zodat ik persoonlijk je vraag kan beantwoorden.

Contacteer ons

In een eerste vrijblijvend gesprek  ontdekken we de digitale marketingnoden en -behoeften voor uw bedrijf.

Stay tuned

Blijf op de hoogte van de laatste trends uit de digitale wereld en ontvang regelmatig tips & tricks.