Dat veel Vlaamse kmo’s nog steeds geen digitale strategie hebben, is schrikbarend

De bereidheid om de eerste stappen te zetten richting digitale transformatie mag dan wel groot zijn, in de praktijk blijken de meeste Vlaamse kmo’s daar nog geen duidelijke strategie rond te hebben.

Wat bedoelen we met digitale transformatie?

Veel kmo-ondernemers zien digitalisatie als iets waarmee ze efficiënter willen werken en hun papierberg verkleinen. Dat is goed maar niet voldoende; dit gaat het grote verschil niet maken in de omzetgroei en de samenwerking met je klanten.

Digitale communicatie naar klanten en prospecten via website, e-mailmarketing en social media is duidelijk iets wat bij kmo’s veel minder hoog op de agenda staat. Nochtans verhoogt dat proces van digitalisatie de interactie met je eindgebruikers.

Begin met een Raad van Digitaal Advies

Uit onderzoek blijkt dat 80% van de bedrijfsleiders niet het minste idee heeft van welke impact de digitale toekomst zal hebben op het eigen bedrijf. Er is vooral angst voor het onbekende.

Bedrijven, sectoren en klantenbelevenissen zijn fundamenteel aan het veranderen, ook op vlak van technologie. Bedrijven staan voor heel belangrijke beslissingen, willen ze competitief blijven op de markt. Gewoon verder doen zoals vroeger, is zeker niet altijd de juiste optie. Anderzijds heeft het geen zin om paniekvoetbal te spelen. Angst is een slechte raadgever.

De impact per sector is sterk verschillend. Afhankelijk daarvan dient een kmo zijn business strategie rond digitalisatie te optimaliseren, of zelfs helemaal heruit te vinden.

Maar hoe begin je daar dan in hemelsnaam aan? Je vooral laten omringen door een aantal mensen die daar helder over nadenken en de bewustwording binnen jouw organisatie helpen vergroten, is het antwoord. Noem het een raad van digitaal advies, bestaande uit mensen die je daarin kunnen begeleiden.

Digitale transformatie doe je zelf, maar zeker niet alleen

Neem eerst de tijd die nodig is om iedereen mee aan boord te krijgen in je management team. Digitale transformatie is niet iets wat je er eventjes bij neemt, je moet daar echt ten volle mee bezig zijn.

Je moet als kmo ook niet willen proberen het wiel opnieuw uit te vinden. Begin met gewoon goed te kijken wat de sector doet en maak dan je keuzes. Een grote fout bij kmo’s is dat ze één schakeltje van de online mogelijkheden bekijken zonder naar het grotere plaatje te kijken. Zorg eerst voor een strategie en werk die stapje per stapje uit met de snelheid dat je team aankan.

Is het vijf voor of na twaalf?

Ook al zitten we volop in het tijdperk van digitale transformaties, meer dan 50% van een succesvolle digitale transformatie is te wijten aan menselijke verandering. Dat geldt zowel voor je eigen team als voor je klanten in die onvermijdelijke shift to digital.

Bron: bloovi.be – Olivier Mangelschots

Wil je brainstormen over jouw digitale situatie?

Contacteer me dan gerust op 0473 88 78 78 of via mail contact@frankdeneve.be of via onderstaand formulier. Dan contacteer je graag om te bekijken wat we voor elkaar kunnen betekenen.

Contacteer ons

In een eerste vrijblijvend gesprek  ontdekken we de digitale marketingnoden en -behoeften voor uw bedrijf.

Stay tuned

Blijf op de hoogte van de laatste trends uit de digitale wereld en ontvang regelmatig tips & tricks.