Lokale handelaars hebben tijdens de corona het ‘online winkelhieren’ opgestart en kunnen er nu het verlengstuk aan breien

Winkelen bij de handelaar om de hoek heeft als grote voordeel dat de omzet terugvloeit in de lokale economie. Maar Belgen en Vlamingen shoppen massaal online in het buitenland. Hoe vertaal je het ‘winkelhieren’ nu digitaal?

De nadelen om in België een webshop op te starten

België zit tussen drie landen waar e-commerce al enkele jaren groot is. Bovendien is België een tweetalig land hetgeen alles nog wat complexer maakt. Tenslotte zorgt ook het wettelijke kader rond nachtwerk dat België concurrentieel zwakker staat dan de ons omringende landen.

Maar online is geen verloren zaak

Maar een Belg zoekt naar oplossingen tot hij er één vindt. Met campagnes als ‘Dit is Belgisch’ en ‘Make Belgium great again’ bespeelt de Belg de emotionele snaar. Aangevuld met de nodige technische ondersteuning en slimme trucs is het dus zeker geen verloren zaak.

Eerste grote stap is herkenbaarheid

Bij veel webshops is het niet duidelijk of het nu over een Belgische webshop gaat of niet. Momenteel werken verschillende belangenorganisaties samen aan een label, die de herkenbaarheid moet verhogen van de Belgische webshops.

Na de herkenbaarheid volgt de bekendheid

Een label maakt het al duidelijk of een webshop Belgisch is, maar daarmee stappen er nog geen klanten binnen in jouw virtuele showroom. Daartoe is een uitgebreide marketingcampagne nodig die niet enkel vanuit de individuele webshop gevoerd kan worden maar zeker ook kan werken op het groepsgevoel.

Concepten als een ‘Make Belgium great again’ kunnen relatief eenvoudig een verlengde krijgen, maar ook een overheidscampagnes als ‘Belgische kazen blijven verbazen’ kunnen als inspiratie dienen om actief Belgische webshops te promoten.

Het sluitstuk is lokaal een online marktplein opzetten

De laatste stap in het verhaal is de winkelier-klant-relatie opbouwen. En dat kan ook online gebeuren bijvoorbeeld langs de Facebook-kanalen van de lokale handelaars. Een lokaal marktplein dat alle handelaars van een bepaalde regio verbindt, heeft dus een sterk potentieel.

Al deze initiatieven kosten tijd en hopelijk is de coronacrisis sneller achter de rug dan dat deze initiatieven het levenslicht zien. Maar ondertussen kunnen er al kleine stapjes genomen worden.

Dit maakt de noodzaak aan bovenstaande initiatieven alleen nog maar tastbaarder en zorgt er tegelijk voor dat de lokale handelaar weerbaarder wordt, ook na de corona.

Algemeen kunnen we stellen dat de coronacrisis vele lokale handelaars digitaal getransformeerd heeft. Zij zullen morgen na de crisis misschien geen volledig nieuw businessconcept hebben bedacht, maar wel enorm veel kennis rijker zijn.

Bron: bloovi.be

Zin in een gesprek rond de digitale mogelijkheden voor jouw bedrijf?

Contacteer me dan gerust op 0473 88 78 78 of via mail aan contact@frankdeneve.be of via onderstaand formulier. Dan contacteer je graag om te bekijken wat we voor elkaar kunnen betekenen.

Contacteer ons

In een eerste vrijblijvend gesprek  ontdekken we de digitale marketingnoden en -behoeften voor uw bedrijf.

Stay tuned

Blijf op de hoogte van de laatste trends uit de digitale wereld en ontvang regelmatig tips & tricks.